پشت پرده طراحی لباس تیم المپیک: آیا هدفی جز زشت نشان دادن ورزشکاران ایرانی است؟

در حالی که ورزشکاران ایرانی برای حضور در المپیک پاریس آماده می‌شوند، لباس‌های جدید تیم ملی به محض رونمایی، بحث و انتقادهای زیادی را به همراه داشته است. این بار، تا قبل از رسیدن کاروان به پاریس، حتی یک عکس از لباس‌ها منتشر نشده بود، و این باعث شده که شکایات و انتقادات درباره طراحی لباس‌ها دوباره به اوج برسد.

کد خبر: ۹۷۷
پشت پرده طراحی لباس تیم المپیک: آیا هدفی جز زشت نشان دادن ورزشکاران ایرانی است؟

سایت خبری پاس‌گل؛ عصرایران گزارش داده است که لباس‌های جدید تیم المپیک ایران، دوباره به عنوان نمونه‌ای از ناکامی در طراحی و اجرا ظاهر شده‌اند. این وضعیت در حالی ادامه دارد که انتظار می‌رود با گذشت چهار سال از هر دوره المپیک، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک توانسته باشند لباسی شایسته‌تر برای نمایندگان کشور فراهم کنند.

المیرا شریفی مقدم، مجری تلویزیون، به طور طعنه‌آمیز گفت که به نظر می‌رسد تیم ایران در مراسم افتتاحیه، به جای نمایندگان ورزشی، بیشتر شبیه کادر پزشکی سایر تیم‌ها به نظر می‌رسد. این نقد به این دلیل است که لباس‌های جدید به هیچ وجه متناسب با شان و شخصیت ورزشکاران ایرانی نیستند و تکرار این مشکلات از المپیک لندن ۲۰۱۲ تا کنون، به شدت نگران‌کننده است.

حیرت‌آور است که با وجود گذشت سه سال از المپیک قبلی، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نتوانسته‌اند لباسی درخور برای تیم ملی طراحی کنند. لباس‌های المپیک ریو دو ژانیرو نیز به یادماندنی است، اما این بار نیز دوباره شاهد تکرار چنین مشکلاتی هستیم.

این سؤال پیش می‌آید که طراح این لباس‌ها چه کسی بوده و هزینه طراحی آن‌ها چقدر بوده است؟ به نظر می‌رسد حتی یک دانش‌آموز علاقه‌مند به طراحی لباس نیز می‌توانست طرحی بهتر از این ارائه دهد.

مسئولیت اصلی این موضوع به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بر عهده است و این مسأله باید به طور شفاف و جدی پیگیری شود، زیرا این موضوع نه تنها بی‌احترامی به ورزشکاران، بلکه بی‌احترامی به مردم ایران است.

المپیک ۲۰۲۳

در این میان، کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد نیز باید در نظر داشته باشد که آیا نمی‌توانند طراحان بهتری برای لباس‌های المپیک پیدا کنند؟ مقایسه با کشورهای کوچکتر و کم‌توان‌تر که در این زمینه موفق عمل کرده‌اند، نشان می‌دهد که چگونه نارسایی در طراحی لباس‌ها می‌تواند تأثیر منفی بر روحیه و اعتماد به نفس ورزشکاران داشته باشد.

این موضوع تنها به سلیقه یا کاهلی گروهی از مدیران و مسئولان مربوط نمی‌شود. وقتی این رویه مداوم و تکراری است، شائبه‌ای ایجاد می‌شود که شاید این یک استراتژی برای زشت نشان دادن ورزشکاران ایرانی باشد. این وضعیت واقعا قابل چشم‌پوشی نیست و نیازمند بررسی و تغییر فوری است.

دیدگاه
پربحث‌ترین
اخبار روز سایر رسانه ها