مورد عجیب علی خسروی؛ عضو کمیته داوران یا فحاش شبکه‌های اجتماعی؟

علی خسروی، عضو کمیته داوران در روزهای اخیر رفتارهایی از خود نشان می‌دهد که بعید است به راحتی بشود نمونه‌اش را در جای دیگری از دنیا پیدا کرد.

کد خبر: ۳۸۰
مورد عجیب علی خسروی؛ عضو کمیته داوران یا فحاش شبکه‌های اجتماعی؟

علی خسروی، داور بازنشسته، عضو کمیته داوران، کارشناس یک برنامه تلویزیونی، به تازگی نقش جدیدی برای خود پیدا کرده است و آن لیدری مجازی برای حمله به یک باشگاه، هواداران و کادر فنی آن است.

خسروی در طول دوران فعالیتش حواشی بسیاری داشته است. در این مطلب قصد ورود به اتفاقات دوران ریاست دکتر محمد دادکان بر فدراسیون فوتبال، اظهارات دادکان و دکتر سیار و باقی موضوعاتی که در آن دوران مطرح شد نداریم، اما رفتارهای این روزهای او، پدیده‌ایست که سخت بشود نمونه آن را در دنیا مشاهده کرد.

انتقادات به داوران در فوتبال ایران تمامی ندارد. تصمیم‌های عجیب داوری و حرف‌های درگوشی‌ای که درباره داوری‌ها زده می‌شود در کنار نبود تکنولوژی‌های مدرن مانند VAR باعث شده است که داوری‌ها همیشه در فوتبال ایران مورد انتقاد بگیرد. علاوه بر داوری‌ها، کارشناسی‌های داوری هم از این موضوع مستثنی نیستند در خیلی از مواقع نسبت داوران با کمیته داوران یا داور، در نظر کارشناسان موثر بوده است. ملاک قرار گرفتن این کارشناسی‌ها و تریبون‌های بی‌پایانی که به افراد داده می‌شود خود تبدیل به معضلی جدید شده است و انتقادها به کارشناسی‌هایی که به اندازه قضاوت‌ها عجیب است حاشیه جدیدی را به وجود آورده است.

اما همه این مشکلات هیچ کدام توجیه رفتارهای عجیب علی خسروی نیست. ماه‌ها پیش جواد نکونام برخی از کارشناسان را «شیتیل بگیر» معرفی کرد. موضوعی که در همان زمان واکنش‌هایی را در بر داشت. اما در جدیدترین اتفاق، پس از آنکه رئیس کمیته داوران به دلیل اتهام‌ها و ابهاماتی که در خصوص پرونده جدید فساد در فوتبال ایران از پست خود کنار رفت، علی خسروی، عضو پرحاشیه کمیته داوران در اقدامی عجیب و بی‌سابقه و در حالی که تنها سه هفته به پایان لیگ مانده است، با نبش قبر آن جریان، حملات شدیدی را به طرفداران یک تیم داشت. خسروی در مراسم تشییع پیکر حسین خوشخوان، در ادبیاتی عجیب و در روز برگزاری هفته بیست و هشتم لیگ برتر گفت: «ما شیتیل‌بگیر نیستیم. شیتیل را آنها خواستند به ما بدهند ما نگرفتیم و آنها را از دفتر بیرون انداختیم و همه می‌دانند که چه کسانی هستند.» «دوربین‌های اداره هست بیایند بگویند چه کسانی آمدند که عضو کمیته داوران را بخرند اما ما آن ها را بیرون انداختیم.»

سوال اصلی از این عضو کمیته داوران این است که بر فرض صحت ادعای او، چرا فردی که آمده تا به او «شیتیل» بدهد را در همان زمان و مستند به «دوربین‌های اداره» به ارکان قضایی فدراسیون فوتبال یا نهادهای نظارتی خارج از فوتبال معرفی نکرد؟ آیا علی خسروی این افراد را معرفی کرده است و ارکان قضایی فدراسیون فوتبال و نهادهای نظارتی اقدامی انجام نداده‌اند؟

به فرض که معرفی شدند و کسی جدی نگرفت، آیا خسروی که خود را مبرا از هر خطا و اشتباهی می‌داند و این روزها صدای خود را در مقابل دوربین‌ها و میکروفون‌ها و در شبکه‌های بلند می‌کند و البته به استناد به دوربین‌های اداره ادعا می‌کند که مستندات دارد، چرا اسامی افراد را بیان نمی‌کند و یا چرا بیشتر پیگیری نمی‌کند؟

به فرض که بر طبق ادعای خسروی، این مفسدین معرفی شدند و اقدام موثری هم صورت نگرفت، آیا عضو کمیته داوران از منظر حقوقی این اختیار را دارد که اینطور در حساس‌ترین مقطع فصل در قبال یک تیم موضع‌گیری کند؟

سوال اصلی از فدراسیون مهدی تاج و ارکان قضایی آن این است که:

اولا ادعاهای علی خسروی قابل اثبات نیست؟ آیا جرائم میلیاردی و محرومیت‌ها فقط برای مربیان و بازیکنانی است که به کررات از تصمیمات اشتباه داوران متضرر شده‌اند یا عضو محترم کمیته انضباطی که اینطور فضای فوتبال ایران را ملتهب کرده است و حتی در ذهن برخی ممکن است سلامت کل داوری لیگ را هم به خطر بندازد، مشمول اقتدار کمیته‌های اخلاق و انضباطی نمی‌شود؟

دوما خوب است نایب رئیس محترم AFC و همکاران ایشان در فدراسیون فوتبال بفرمایند که در کجای دنیا، دقیقا در کجای دنیا و در کدام لیگ و فدراسیون معتبر، علی کمیته داوران، کارشناس تلویزیونی است و از آن مهمتر اینطور جسورانه و آزادانه هر‌آن‌چیزی که می‌خواهد را می‌گوید؟ آیا فدراسیونی که ادعا می‌کند قصد مقابله با حواشی فوتبال و فساد و بداخلاقی‌ها و ... را دارد، می‌تواند نمونه مشابهی در میان کشورهای درجه یک و دو فوتبال دنیا بیاورد که یک عضو کمیته داوران که اتفاقا در چینش داوران هم نقش دارد، اینطور اتهام بزند و فضا را بهم بریزد؟

در نهایت اگر قرار است این فوتبال به نقطه‌ای برسد که دیگر لااقل کسی به کسی هر اتهامی را نزند، ابتدا باید هر اصلاح یا انقلابی از درون خود فدراسیون فوتبال آغاز شود. باید پرونده‌های فسادی که در همه این سال‌ها در فدراسیون بررسی شده است به اطلاع افکار عمومی برسد و مشخص شود چه کسانی متهم به اقدام خلافی شده‌اند و در نهایت آیا محکوم شده‌اند یا از اتهامات تبرئه شده‌اند، حواشی آرای ارکان قضایی فدراسیون از بین برود، کمیته داوران، کمیته داوران باشد نه گعده استوری گذارندگان و تکنولوژی به فوتبال ایران بیاید.

علی خسروی

علی خسروی

نظرات شما
  • حمید

    دمت گرم حرف حق نوشتی

دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    پربحث‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      ×

      برای حمایت ما لطفا روی یکی از تبلیغات کلیک کنید

      کلیک