مالکیت متزلزل باشگاه‌های لیگ برتر؛ ۶ باشگاه در آستانه فروش و واگذاری

در اقدامی کم سابقه و عجیب، ۶ باشگاه لیگ برتری نسبت به فصل گذشته با مالکیتی متفاوت فصل جدید را آغاز خواهند کرد.

کد خبر: ۶۴۰
مالکیت متزلزل باشگاه‌های لیگ برتر؛ ۶ باشگاه در آستانه فروش و واگذاری

برخلاف اروپا که مارکت فوتبال، یک بیزنس است و افراد یا شرکت‌ها از حضور در فوتبال سود مالی می‌برند، در فوتبال ایران مالکیت باشگاه‌های فوتبال صرفا هزینه است و اتفاقات عجیب و غریبی که دائما در فوتبال اتفاق میفتد باعث شده که خیلی از مالکان باشگاه‌ها پس از چند سال به دنبال فروش یا واگذاری امتیاز باشگاه‌های خودشان باشند. در سال‌های گذشته استقلال اهواز، شموشک، داماش و ... نمونه‌هایی هستند که بخش خصوصی یا سرمایه‌داران آن‌ها عطای کار در فوتبال را به لقایش بخشیدند.

در فصل اخیر هم به نظر می‌رسد سونامی واگذاری یا فروش امتیاز باشگاه‌ها شکل گرفته است. جدا از استقلال و پرسپولیس که به دلیل الزامات AFC، وزارت ورزش امتیاز آن‌‌ها را واگذار کرد، ۴ باشگاه متعلق به بخش خصوصی هم در تلاش برای فروش یا واگذاری امتیاز خود هستند.

پس از انتقادات هواداران تراکتور به زنوزی، مالک تراکتور، هیات مدیره تراکتور تصمیم به فروش امتیاز تراکتور گرفت. هرچند که تاکنون تراکتور مشتری‌ای نداشته و گفته می‌شود زنوزی تصمیم دارد تراکتور را به هیات فوتبال تبریز واگذار کند. پس از تراکتور، نساجی دومین باشگاهی بود که مالکان آن تصمیم به واگذاری یا فروش آن گرفتند. تصمیمی که منجر به استعفای ساکت الهامی هم شد و طبق شنیده‌ها اگر برای نساجی مشتری پیدا نشود، ممکن است به استانداری مازندران واگذار شود.

علاوه بر تراکتور و نساجی، گفته می‌شود مالکین تیم فوتبال هوادار تهران قصد دارند امتیاز این تیم لیگ برتری را به فروش برسانند و به نظر می‌رسد این مجموعه قصد تیمداری در رقابت‌های لیگ برتر را ندارد. شنیده می‌شود باشگاه آریو اسلامشهر که در رقابت‌های لیگ دسته اول حضور دارد، در نظر دارد تا امتیاز این باشگاه لیگ برتری را خریداری کند. هوادار در پایان لیگ بیست و سوم با ۲۹ امتیاز در رده سیزدهم جدول قرار گرفت و از سقوط به دسته پایین‌تر فرار کرد.

همچنین شنیده می‌شود که باشگاه شمس‌آذر قزوین که فصل گذشته برای نخستین بار در رقابت‌های لیگ برتر حاضر شده، به دنبال فروش امتیاز خود است.

با این شرایط از ۱۶ تیم لیگ برتر در فصل گذشته، مالکیت ۶ تیم برای فصل آینده تغییر خواهد کرد.

دیدگاه
پربحث‌ترین
اخبار روز سایر رسانه ها