کمیته انضباطی راه تخلفات را باز کرده است؛ تصمیمات بحث‌برانگیز در پرونده بیرانوند

تصمیمات اخیر کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، به ویژه در پرونده علیرضا بیرانوند، موجی از انتقادات را برانگیخته است. به نظر می‌رسد این تصمیمات نه تنها به تخلفات پاسخ مناسب نمی‌دهد، بلکه ممکن است پیام اشتباهی را به اهالی فوتبال ایران ارسال کند.

کد خبر: ۱۷۵۰
کمیته انضباطی راه تخلفات را باز کرده است؛ تصمیمات بحث‌برانگیز در پرونده بیرانوند

تصمیمات اخیر کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران، به شکلی که تهمت، توهین، رشوه‌ دادن و گرفتن و سایر تخلفات دیگر عملاً بدون برخورد جدی باقی می‌مانند، بحث‌برانگیز شده است. جدیدترین اقدام این کمیته، حکم تعلیقی برای علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی، به دلیل اظهاراتش بوده که تنها یک جلسه محرومیت، آن هم به صورت مشروط (معلق در صورت عذرخواهی) برای او در نظر گرفته شده است.

سؤال مهمی که به ذهن می‌رسد این است که بیرانوند چه گفته بود که باعث صدور چنین حکمی شد؟ برای پاسخ به این پرسش، باید به اظهارات او در پایان بازی تراکتور - فولاد بپردازیم. بیرانوند در واکنش به جریمه ۲۰ میلیارد تومانی که کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال بابت فسخ قرارداد با پرسپولیس برایش در نظر گرفته بود، گفت: «نه تنها این ۲۰ میلیارد را نمی‌دهم، بلکه ۵ میلیارد تومانی که بابت اضافه کردن الحاقیه قراردادم هیئت مدیره باشگاه‌شان (پرسپولیس) به عنوان شیرینی از من گرفتند، پس می‌گیرم! اگر مدیران پرسپولیس به این صحبت‌ها ادامه دهند، ویدیوی پرداخت این مبلغ را هم منتشر خواهم کرد.»

در این اظهار نظر، منظور بیرانوند از «شیرینی» همان رشوه است؛ به عبارت دیگر، او ادعا کرده که برای امضای الحاقیه قرارداد خود، رشوه‌ای پرداخت کرده است. حالا ما با دو فرض مواجه هستیم؛ یا این ادعا حقیقت دارد و بیرانوند مرتکب جرم شده است، یا این ادعا نادرست بوده و اتهامی بی‌اساس است، که هر دو حالت دارای مجازات‌های مشخص در قوانین هستند. با این حال، حکمی که کمیته انضباطی صادر کرده (۲ میلیارد تومان جریمه و یک جلسه محرومیت تعلیقی) به هیچ وجه با جدیت این موضوع همخوانی ندارد.

بر اساس قوانین انضباطی، هر شخصی که رشوه دهد یا رشوه بگیرد، حداقل به ۱۲ ماه محرومیت محکوم می‌شود. اگر برای کمیته انضباطی فدراسیون ثابت شده که بیرانوند رشوه داده است، چرا حکمی این‌چنین سبک صادر شده؟ و اگر این ادعا اثبات نشده و به عنوان اتهامی نادرست تلقی شده است، آیا یک جلسه محرومیت کافی است؟

با چنین تصمیماتی، به نظر می‌رسد که راه برای تخلفات بیشتر باز شده است. چه در مورد بیرانوند و چه در سایر پرونده‌ها مانند محمود فکری، آرای صادره از سوی فدراسیون، پیام خطرناکی به جامعه فوتبال ایران ارسال می‌کند: بدون نگرانی از عواقب، تخلف کنید؛ برخورد جدی با شما نخواهد شد! پیش‌تر نیز در گزارشی به این موضوع اشاره شده بود که رکن قضایی فدراسیون فوتبال، با صدور آرای مشابه، فضایی را به وجود آورده که گویا تخلف و قانون‌شکنی در فوتبال ایران نادیده گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد که این مسیر همچنان ادامه خواهد داشت و پرونده‌های بعدی نیز از این شعبده‌بازی‌ها بی‌نصیب نخواهند بود.

دیدگاه
پربحث‌ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    ×

    برای حمایت ما لطفا روی یکی از تبلیغات کلیک کنید

    کلیک