داستان مربی پر افتخار با دو تجربه ناکام اخیر؛ آیا موسیمانه می‌تواند استقلال را از بحران نجات دهد؟

پیتسو موسیمانه، سرمربی جدید استقلال، با کارنامه‌ای پرافتخار و البته تجربه‌های ناامیدکننده اخیر، قدم به تهران گذاشته است. او اکنون با چالش بزرگی روبه‌رو است؛ آیا می‌تواند استقلال بحران‌زده را به ساحل نجات برساند؟

کد خبر: ۱۷۴۵
 داستان مربی پر افتخار با دو تجربه ناکام اخیر؛ آیا موسیمانه می‌تواند استقلال را از بحران نجات دهد؟

پیتسو موسیمانه، سرمربی ۶۰ ساله اهل آفریقای جنوبی، که سابقه‌ای درخشان در فوتبال قاره سیاه دارد، روزهای پرتلاطمی در دوران مربیگری خود سپری کرده است. او در طول این سال‌ها با چهره‌های آشنایی مانند فرهاد مجیدی، مهدی قایدی و مارک ویلموتس نیز مواجه شده است. پس از هفته‌ها مذاکره با گزینه‌های مختلف، سرانجام مسئولان استقلال با موسیمانه به توافق رسیدند.

بیتسو موسیمانه

موسیمانه که در قاره آفریقا نامی شناخته‌شده است، با افتخارات متعدد در این قاره به استقلال پیوسته است. او موفق به کسب ۴ عنوان قهرمانی لیگ آفریقای جنوبی شده، ۲ بار جام ندبانک را به دست آورده و ۲ قهرمانی در جام حذفی این کشور را نیز با تیم ماملودی در کارنامه دارد. همچنین قهرمانی در لیگ و جام حذفی مصر با تیم الاهلی و قهرمانی در لیگ ۲ عربستان با الاهلی، جزو دیگر افتخارات این مربی است. او ۳ بار قهرمان جام باشگاه‌های آفریقا (۲ بار با الاهلی مصر و یک بار با ماملودی) و ۳ بار فاتح سوپرجام آفریقا شده است. این مربی حالا آمده تا استقلال را به مسیر موفقیت برگرداند و در لیگ نخبگان به نتایج درخشان دست یابد.

اما در طول سال‌های اخیر، موسیمانه با چالش‌های زیادی نیز مواجه بوده است. او در دو تیم آخر خود، الوحده امارات و ابها عربستان، نتوانست نتایج قابل قبولی کسب کند. اخراج از الوحده و سقوط ابها به دسته پایین‌تر تحت هدایت موسیمانه، باعث شد تا این مربی در این دو تجربه اخیر موفقیتی به دست نیاورد. با این وجود، کارنامه پرافتخار او موجب شده تا کمتر کسی به دو ناکامی اخیرش توجه کند و انتقادی در این خصوص مطرح نشود.

بیتسو موسیمانه

موسیمانه در طول دوران حرفه‌ای خود با چهره‌های نام‌آشنایی نیز روبه‌رو شده است که برای ما ایرانیان نیز آشنا هستند. به عنوان مثال، در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱، موسیمانه توانست در فینال سوپرجام آفریقا تیم راجاکازابلانکای مراکش را که هدایت آن در دست مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی ایران بود، در ضربات پنالتی شکست دهد. همچنین در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳، موسیمانه در لیگ امارات موفق شد اتحاد کلباء با هدایت فرهاد مجیدی را با نتیجه ۲ بر یک مغلوب کند؛ در این بازی تنها گل اتحاد کلباء توسط مهدی قایدی به ثمر رسید.

این سرمربی باتجربه آفریقایی ۱۷ بار نیز هدایت تیم ملی کشورش را برعهده داشته است و سابقه همکاری با کارلوس آلبرتو پریرای برزیلی را به عنوان دستیار در دو مقطع دارد. در میان بازیکنانی که تحت هدایت او بازی کرده‌اند، نام یک بازیکن ایرانی نیز دیده می‌شود. احمد نوراللهی در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۴ و برای ۱۰ بازی زیر نظر موسیمانه به میدان رفت، تا اینکه موسیمانه از سوی مدیران باشگاه اماراتی اخراج شد. همچنین عمر خریبین، مهاجم مشهور سوری، نیز یکی از بازیکنان برجسته‌ای است که سابقه بازی زیر نظر این مربی را دارد. از دیگر بازیکنان مشهور می‌توان به دلرون بوکلی، ستاره سابق تیم‌های دورتموند و بوخوم اشاره کرد که تحت هدایت موسیمانه در بوندس‌لیگا بازی کرده است.

بیتسو موسیمانه

موسیمانه یکی از معدود مربیان آفریقایی است که در جام باشگاه‌های جهان حضور داشته و با تیم الاهلی مصر به یک پیروزی مقابل الدحیل قطر دست یافته و در بازی بعدی برابر بایرن مونیخ با نتیجه ۲ بر صفر مغلوب شده است.

در آستانه دیدار حساس استقلال با النصر عربستان، نگاهی به نتایج فصل گذشته موسیمانه در سوپرلیگ عربستان نشان می‌دهد که او با شکست‌های سنگینی روبه‌رو شده است. تیم ابها، تحت هدایت موسیمانه، با شکست‌های ۸ بر صفر مقابل النصر، ۵ بر یک مقابل الاهلی، ۵ بر صفر برابر الشباب، ۳ بر صفر مقابل الاتفاق و ۴ بر صفر برابر الخدود مواجه شد. این نتایج ضعیف در نهایت باعث شد تا موسیمانه عربستان را ترک کند و به آفریقای جنوبی بازگردد.

بیتسو موسیمانه

اکنون، موسیمانه با کارنامه‌ای پرافتخار و البته دو تجربه ناموفق اخیر، به ایران آمده است تا شاید بتواند استقلال، تیمی که در بحران‌های متعددی غرق شده است، به مسیر موفقیت بازگرداند. باید منتظر ماند و دید آیا موسیمانه خواهد توانست این کشتی در حال غرق شدن را به ساحل آرامش هدایت کند یا سرنوشت دیگری در انتظار او و استقلال خواهد بود؟

دیدگاه
پربحث‌ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    ×

    برای حمایت ما لطفا روی یکی از تبلیغات کلیک کنید

    کلیک