چراغ سبز فدراسیون برای تخلف: نگران نباشید؛ اینجا یا پیگیری نمی‌شود یا جرئت لازم برای برخورد وجود ندارد

کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال پس از کش و قوس‌های فراوان، رأی نهایی خود درباره پرونده علیرضا بیرانوند را اعلام کرد؛ حکمی که در آن، این دروازه‌بان ملی‌پوش با جریمه سنگین ۲۰ میلیارد تومانی و محرومیت تعلیقی مواجه شد. اما جزئیات این حکم عجیب سوالات و ابهامات زیادی را به همراه داشته که بار دیگر وضعیت نابسامان و بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌های فدراسیون را برجسته کرده است.

کد خبر: ۱۶۶۸
چراغ سبز فدراسیون برای تخلف: نگران نباشید؛ اینجا یا پیگیری نمی‌شود یا جرئت لازم برای برخورد وجود ندارد

کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال سرانجام پس از ماه‌ها انتظار و گمانه‌زنی، حکم نهایی پرونده فسخ قرارداد علیرضا بیرانوند را صادر کرد. این در حالی است که بارها شایعاتی مبنی بر صدور حکم نهایی منتشر شده بود، اما اعلام رسمی آن به تعویق افتاد. فدراسیون فوتبال در این مدت با اقداماتی نظیر «ارجاع پرونده به کارشناسان مالی» تلاش کرد زمان بیشتری برای صدور حکم بخرد. نهایتاً امروز رأی نهایی صادر شد و بیرانوند به جریمه ۲۰ میلیارد تومانی و محرومیت چهارماهه، که به صورت تعلیقی اعمال شده است، محکوم شد.

سوال اصلی اینجاست که اگر کمیته وضعیت به این نتیجه رسیده که بیرانوند مرتکب تخلف شده و ۲۰ میلیارد تومان جریمه برای او در نظر گرفته است، پس چرا محرومیت او تعلیقی است؟ آیا اصلاً در چنین مواردی محرومیت تعلیقی امکان‌پذیر است؟ موضوع مبهم دیگر این است که در حکم صادره اشاره‌ای به این نشده که این تعلیق شامل تخلفات انضباطی می‌شود یا خیر. به این معنا که اگر بیرانوند در آینده مرتکب تخلفات انضباطی شود، آیا این محرومیت به اجرا درخواهد آمد یا تنها در صورت تکرار فسخ قرارداد غیرقانونی؟

نکته قابل‌توجه دیگر این است که به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال به راحتی و بدون ملاحظات کافی این حکم را صادر کرده است. گفته می‌شود که رأی اولیه، محرومیت چهارماهه قطعی بوده اما در نهایت تغییراتی در آن اعمال شده است.

این گونه احکام از سوی کمیته‌های قضایی فدراسیون فوتبال، امید به بهبود شرایط این ورزش را به شدت کاهش می‌دهد. فدراسیون فوتبال نه تنها با صدور چنین آرایی به کاهش تنش‌ها کمکی نمی‌کند، بلکه به شدت بر آتش اختلافات و التهابات می‌افزاید. این سوال پیش می‌آید که مهدی تاج، به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، چگونه از چنین احکامی دفاع خواهد کرد؟ آیا او از تبعات احتمالی این رأی‌ها آگاه است و آیا انتظار دارد که با این روش‌ها، آینده فوتبال ایران بهبود یابد؟

پیام غیررسمی فدراسیون فوتبال با چنین آرایی روشن است؛ «اگر تخلفی انجام دهید، نگران نباشید؛ اینجا یا کسی پیگیر نخواهد بود یا جرئت لازم برای برخورد با شما وجود ندارد.» شاید بهترین توصیه به مسئولان فدراسیون این باشد که با اینگونه احکام، به سرنوشت فوتبال ایران بخندند؛ سرنوشتی که روز به روز بیشتر به بازی گرفته می‌شود.

دیدگاه
پربحث‌ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    ×

    برای حمایت ما لطفا روی یکی از تبلیغات کلیک کنید

    کلیک