داور حاضر در جام جهانی؛ VAR در ایران یک فاجعه است

محمد فنایی، کارشناس داوری در مورد شرایط داوری و وضعیت VAR در فوتبال ایران انتقادات جدی را مطرح کرد.

کد خبر: ۱۲۸۰
داور حاضر در جام جهانی؛ VAR در ایران یک فاجعه است

محمد فنایی در مورد دستگاه‌هایی که فدراسیون  فوتبال تحت عنوان VAR به کشور وارد کرده است با اشاره به حواشی بازی پرسپولیس و فولاد گفت: این بازی فاجعه بود! نزدیک به ۱۶، ۱۷ دقیقه برای هر حرکتی داور بازی را متوقف می‌کرد. شکل کار طوری بود که به دلیل استرس و عدم تمرکز روی هر حرکتی می‌خواست با VAR ارتباط بگیرد. در حالی که اصلا ارتباطی برقرار نمی‌شد. اصلا تصویری نبود. 

محمد فنایی که از داورانی است که سابقه حضور در جام جهانی را داشته در مصاحبه‌ای با اعتماد گفت؛ VAR مورد استفاده قرار گرفته در فوتبال ما هر روز یک ماجرای جدیدی به وجود می‌آورد. اوج ناکارآمدی این سیستم ‌به اذعان‌ کارشناسان این نکته است که این دستگاه بیشتر یک ویدیوچک است و سنخیتی با VAR ندارد در بازی پرسپولیس و فولاد مشکلات اساسی آن نمایان شد.

تا جایی که نه‌تنها به داور بازی کمک نکرد بلکه باعث شد تمرکز داور و بازیکنان درون زمین نیز هم بخورد !  در این بازی دو  صحنه  اصطلاحا وی ای آری پیش آمد. یکی برخورد بازیکن فولاد در محوطه جریمه پرسپولیس و دیگری هم برخورد مسعود ریگی با ساسان انصاری.

در مرتبه اول بعد از چند دقیقه مکالمه داور با به اصطلاح اتاق VAR صحنه بدون بازبینی مجدد رد شد. در مرتبه دوم بعد از چند دقیقه طولانی داور به کنار زمین رفت اما در مانیتور کنار زمین به شکل باورنکردنی به جای نشان دادن صحنه برخورد از زوایای مختلف، پخش زنده تلویزیون را به داور نشان دادند که شامل بازیکنان کنار زمین بود و آن‌ها داشتند آب می‌خوردند! بعد از بازی نیز یکی از مقامات فدراسیون روی خط برنامه زنده آمد و با گفتن این جمله که  «به هر حال پیش می‌آید» ماجرا را جمع و جور کرد. تا هفته سوم با آبروریزی وی ای آری به پایان برسد و باید دید آیا بعد از تعطیلات فیفادی تغییراتی در روند استفاده از این سیستم روز فوتبال دنیا در لیگ برتر فوتبال ایران به وجود خواهد آمد یا خیر. 

دیدگاه
پربحث‌ترین
اخبار روز سایر رسانه ها